Tanulásmódszertan

_________________________________________________________

Kerekítős játék

Sok gyermeknek okoz nehézséget a matematika tanulás során a kerekítés.
Az alábbi játékkal megkönnyíthetjük a kerekítés szabályainak megtanulását, gyakorlását.
 

__________________________________________________________

Játék a törtekkel

Játéklehetőségek:
1.  Dobjunk két dobókockával! Keressük meg a dobott számoknak megfelelő „koordinátákat”. Ha az ott található törtet helyesen tudjuk egyszerűsíteni, akkor letakarhatjuk egy koronggal. Győztes lehet:
- Akinek előbb jön össze egy sorban /oszlopban/átlóban 4 korong.
- Aki több korongot gyűjt a játék végére.
2.   Mindenki „kidob” magának egy számot. Akié a legnagyobb, pontot kap.
3.   Ha már megy az egyszerűsítés, bővítés, akkor végezzünk összeadást, kivonást a számokkal: Minden játékos „kidob” magának két számot. Ezeket összeadják/kivonják. Akié a több/kevesebb, pontot kap.

 

__________________________________________________________

Játék a törtekkel: Dobj és színezz!

Játszhatjátok többen is, ekkor mindenki más színű ceruzával színez. Az lesz a győztes, aki több ábrát színezett ki.
Ha már megy a törtekkel való számolás, akkor össze is adhatjátok, ki mennyi területet szerzett, illetve mennyivel nagyobb/kisebb a játékostársak területe.

__________________________________________________________

Mértékváltó BINGÓ

A matematika tanulásában komoly gondot jelent a mértékegységek átváltása.
Most egy játékkal szeretném a gyakorlást megkönnyíteni!
Szükséges eszközök: dobókocka, piros-kék korongok.
Játékszabály: Dobunk a kockával, majd az adott sorban kiválasztunk egy feladatot. Ha helyesen adjuk meg a választ, akkor letakarhatjuk a korongunkkal. Az lesz a győztes, akinek előbb jön össze 4 korong egy sorban/oszlopban/átlóban.

__________________________________________________________

Így gyakoroljuk a mondatfajtákat!

 

Mondatfajták – BINGÓ

Eszközök: piros – kék korongok.

Az első játékos választ egy képet. Az oszlop tetején azonosítja a  mondatfajtát. Ennek megfelelően fogalmaz meg egy mondatot, melyben szerepelnie kell a választott képnek.(Pl: konzerv – kérdő mondat: Ki ette meg a konzervet?) Ha a mondat helyes, akkor letakarhatja a képet a saját korongjával. Az lesz a győztes, aki előbb gyűjt össze 4 korongot egy sorban/oszlopban/átlóban.
Jó játékot, vidám tanulást!
 

___________________________________________________________________

Problémamegoldó stratégiák

A  szöveges feladatok értelmezése közben fejlődik :Problémamegoldó gondolkodás, Szövegértés, Olvasás, Emlékező képesség, Lényegkiemelő képesség

Önellenőrző képesség, Műveletfogalom kialakítása, Kommunikációs képesség, Rendszerező képesség stb.

 

A "játék" menete:

1.A gyermek olvassa el hangosan a szöveges feladatot - kétszer. Pl: Három jó barát cukrászdába ment. Mindenki két darab süteményt evett. Mennyit ettek meg összesen?

2.       A gyermek ismételje meg a feladatot. Fontos, hogy saját szavaival is meg tudja fogalmazni a szövegben szereplő lényeges információkat. Mi az, amit tudunk, és mi az, amit keresünk? Ezzel fejlesztjük gyermekünk lényegfelismerő- koncentráló, emlékező- és kommunikációs képességét.

3.       Dob a kockával. A számhoz tartozó utasítás szerint megoldja a feladatot és ismerteti a megoldás menetét.

 

____________________________________________________________________

Tanulókártyák - Költői eszközök

Miért használjunk  tanulókártyákat?

Mert rendkívül hasznos és megkönnyíti a tanulást.
Az átlagembernek kb. 45 perc holtideje van, amikor csak várakozik valamire.
Ha ebből néhány percet lecsíp, és a tanulókártyák nézegetésére fordítja, máris sokat tett a jobb jegyért. 

___________________________________________________________________

Költői eszközök - dobókockával

Ha már megtanultuk a költői eszközöket a tanulókártyákkal, akkor gyakoroljuk is őket játékkal! smile hangulatjel
Nem elhanyagolható szempont, hogy a játék közben a gyermek aktivizálja szókincsét, fejlődik kifejezőkészsége, fantáziája, kreativitása stb.

_______________________________________________________________________

Játék a tizedes törtekkel

Tudod, mi a DOTS?
A DOTS egy területfoglaló táblajáték, ami kitűnően játszható papíron is. Most Ti is kipróbálhatjátok tizedes törtekkel. 
Minden játékos választ egy színes ceruzát magának. A játékosok (2-4 fő) felváltva húzzák meg egy-egy mező oldalvonalát (összekötik a két pontot). Aki egy mező kerítésének a negyedik vonalkáját behúzza, ezzel megszerzi a mezőt, és kiszínezi a ceruzájával. 
Az győz, aki a legtöbb mezőt foglalja el. 
További feladatok lehetnek: Számold ki a pontjaidat! Válassz ki egy sort / oszlopot és add össze a benne található számokat! stb.

_______________________________________________________________

Mert így is lehet.... :)

_____________________________________________________________________

Kivonás - tényleg nehéz?

____________________________________________________________

Az örök probléma: j vagy ly?

_______________________________________________________________

Egyszerű trükk a 6-os szorzótáblára

Ha megszorozzuk a 6-ot egy páros számmal, akkor az eredmény az alábbiak szerint alakul:

·         A tízesek helyére a szorzandó fele kerül,

·         az egyesek helyére pedig  a szorzandó szám.

 

________________________________________________________________

Történelem - Egyiptom

Könnyebben és gyorsabban tanulod meg a tananyagot, ha illusztrációt készítesz hozzá!
Így biztosan emlékezni fogsz arra, hogy miről kell beszélni feleléskor.

 

_____________________________________________________________________

Környezethez :)

______________________________________________________________________

Környezet - Az erdő szintjei

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Így tanultuk meg a fákat:

Elképzeltük, hogy:

A Bükk - hegységben egy tölgyfa körül gesztenyekatonák táncolnak körben, akiket fenyőtüskékkel fűztünk össze.
De szegény katonák köhögnek, ezért adunk nekik hársfa-teát és akácmézet. Így meggyógyulnak és vidáman várják velünk együtt a nyári szünetet!


 

___________________________________________________________________

Puzzle- történelemhez

  

_____________________________________________________________________

Törtek gyakorlása kártyával

___________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________
 

Számolási készség fejlesztése

 

____________________________________________________________________

Törtek összeadása, kivánása a pillangó módszerrel

 

_______________________________________________________________

Matematika - algebra

Legyen kicsit szórakoztatóbb az egyenletek gyakorlása!

_______________________________________________________________

TÁBLÁZAT HELYESÍRÁS GYAKORLÁSÁHOZ

Gyenge helyesíró vagy?  Akkor használj ilyen táblázatot a gyakorláshoz.  
A táblázat kitöltése közben 4 alkalommal foglalkozol egy - egy  szóval (szó, betű, hang, szótag).
Így rövid időn belül javítani tudsz a helyesírásodon.

 

________________________________________________________________

TÖRTEK  - KÖNNYEDÉN

Egy apró ötlet a  matematikához való pozitív viszonyulás elősegítésére!
Nem lehetetlen megtanulni a törteket!
Gyakorolhatod így a bővítést és egyszerűsítést is :)

_______________________________________________________________

ÖTLET A KÉMIA TANULÁSÁHOZ

Ha kis kártyákat készítesz a periódusos rendszer elemeiről, akkor ezzel nem csak könnyebben tanulsz,

hanem rendszerezed is az ismereteidet, így azok könnyebben előhívhatóak lesznek.

Valami hasonlóra gondolok: 

________________________________________________________________

SZÖGMÉRŐ PAPÍRBÓL

Nem találod a szögmérődet, de sürgősen szükséged lenne rá? Készíts egyet gyorsan papírból! 
Én egy 10 x 10 cm-es papírt használtam.
Kövesd a lépéseket a képek alapján!

       

________________________________________________________________

GONDOLATTÉRKÉP - TÖRTÉNELEM

Csak a kulcsfontosságú szavakat írd le! Mindig nyomtatott nagybetűket használj! (Ezt képként tudja tárolni az agyunk!)

____________________________________________________________________

KERÜLET ÉS TERÜLET SZÁMÍTÁS - JÁTÉKKAL

Ha a legó nem pontosan illeszkedik a papírra, nem baj!

A játékhoz itt találtok egy dobókockát. Amilyen színt dobsz, olyan színű legót kell választanod!

 

________________________________________________________________

TÖRT, TIZEDESTÖRT, SZÁZALÉK

Ha nehezen érted az összefügéseket a törtek, tizedestörtek és százalékok között, akkor készíts magadnak segédanyagot!

Íme egy ötlet:

 

_________________________________________________________________________________________________

"LEGYEZŐ KISOKOS"

Bármely tantárgy tanulásához elkészítheted. Ezáltal a tananyag rendszerezve, áttekinthetően lesz előtted.
Előnye, hogy kicsi, mindig magadnál hordhatod, akár könyvjelzőként is használhatod.
Sőt! Mire elkészülsz vele, addigra  talán meg is tanulod az anyagot....:)
Itt a mássalhangzó törvényekhez találsz egy "kisokost". Ezt csak nyomtasd ki és fűzd össze!

 

 

___________________________________________________________________

NEHEZEN MEGY A VERSEK TANULÁSA? 

Meggyorsíthatod a tanulást, ha képeket használsz a memorizáláshoz. 
Minden versszak mellé rajzold le a "tartalmat", a versszak "kulcsképeit".
Ugyanis agyunk a képeket 60 ezerszer gyorsabban jegyzi meg, mint a szavakat.
(Ezért használnak a közlekedési táblákon is képeket a betűk helyett.)
Továbbá könnyebben megjegyzed a versszakok sorrendjét is, különösen a hosszú verseknél.
Íme egy példa: Petőfi Sándor: AZ ALFÖLD

___________________________________________________________________

TÖRTÉNELEM - ÁRPÁDHÁZI KIRÁLYOK

 

________________________________________________________________

MŰVELETEK NEGATÍV SZÁMOKKAL

________________________________________________________________

A FŐNÉV

__________________________________________________________________

SÍKIDOMOK

________________________________________________________________

SZORZÓTÁBLA ÖSSZESÍTVE

 

 

___________________________________________________________________

SEGÍTSÉG   MÉRTÉKEGYSÉGEK   ÁTVÁLTÁSÁHOZ

Hosszúság

km

 

 

m

dm

cm

mm

 

 

 

 

 

1

0

 

 

 

 

 

1

0

0

 

 

 

 

1

0

0

0

 

1

0

0

0

0

0

0

 

 

1 m  =  10 dm  = 100 cm  = 1000 mm

Így használd a táblázatokat:
Pl.
Tudni szeretnéd, hogy  1 km hány m? Letakarod a kezeddel a táblázat „m” utáni részét és máris látod, hogy 1 km = 1000 m.
Tudni szeretnéd, hogy 5 km hány dm? Letakarod a „cm” utáni részt, a km-nél  lévő 1-est kicseréled 5-re és máris tudod az eredményt:  5 km = 50000 dm.

Űrtartalom

hl

 

l

dl

cl

ml

 

 

 

 

1

0

 

 

 

1

0

0

 

 

1

0

0

0

1

0

0

0

0

0

 

1 l   =   10 dl  = 100 cl  = 1000 ml 

Tömeg

t

 

 

kg

 

dkg

g

 

 

 

 

 

1

0

 

 

 

1

0

0

0

1

0

0

0

0

0

0

 

1 kg  = 100 dkg  =  1000 g

 

De használhatod a kezed is! 

 

____________________________________________________________________________

ÍGY TANULD AZ ANGOL FŐNEVEK TÖBBESSZÁMÁT!

1. Egy papírcsíkra írd fel a főnevet.

2. Hajtsd be a papírt jobb oldalról addig a betűig, ami még változatlan marad!

3. A behajtott részre írd a főnév új végződését, amit többesszámban kap!

______________________________________________________________________________________________________

GONDOLATTÉRKÉP

történelem 5. o.

 

gondolattérkép.doc (50 kB)       

 

_____________________________________________________________________

LAP-BOOK

_____________________________________________________________________

EGY KIS AGYTORNA

 

 

Ismerős? Feladat: Olvasd fel a szavak színét! Miért megy kissé nehezen? Mert a jobb agyfélteke próbálja kimondatni a ballal a szó színét, de a bal ragaszkodik a leírt szó elolvasásához

MERRE FOROG A TÁNCOS?

Amikor először nézel rá, valószínűleg csak egyirányba forog majd, attól függően, hogy melyik agyféltekéd aktívabb.

Most próbáld meg megfordítani a forgás irányát!  Majd  ide-oda forgasd! A végső cél, hogy pontosan annyit pördüljön és abban az irányban, amerre Te akarod.

 

A két agyféltekéhez kétféle gondolkodás tartozik.

 

BAL  AGYFÉLTEKE JELLEMZŐI:

Logika, elemzés, analizálás. A részletek felé irányítja gondolkodásunkat. Sorrendben, lépésről lépésre dolgoz fel mindent. Egyszerre csak egy dolgot csinál (olvas vagy számol.)
Bal agyféltekénk felel a beszédért, írásért, olvasásért, számolásért, gondolkodásunkért, sorozatokért.

 

Ha Te dominánsan bal agyféltekés ember vagy:

Gyakran aggodalmaskodsz, óvatoskodsz, túlságosan elmerülsz a részletekben.

Elfojtod indulataidat, ahelyett, hogy feldolgoznád őket.
Minden problémát racionálisan elemzel, pedig nem minden gondunkat tudjuk logikával és rációval megoldani! Az iskolában mindenestre előnyt jelent neked, hiszen az oktatás a bal agyfélteke működését preferálja.

 

JOBB AGYFÉLTEKE JELLEMZŐI:

Érzelmek, intuíció, képzelet, téri képességek, zeneiség. Az információkat egészként dolgozza fel.  Egyszerre több dolgot is tud csinálni. Jobb agyféltekénk képekben gondolkodik, érzelmes és kreatív.


Ha Te dominánsan jobb agyféltekés ember vagy:

Nagyfokú ösztönösség jellemez. Fejlett a vizuális képességed. Minden élményhez, gondolathoz képeket rendelsz hozzá. Rögtön megérted a szituációkat, mielőtt még szavakba lehetne foglalni.
Szabályszegő, kíváncsi és ámodozó ember vagy. De ne feledd: jobb agyféltekénkben lakozik a depresszióra, szeszélyességre, káoszra, őrületre való hajlam is!

Összesítve az információkat:


 

Az iskolai oktatás a bal agyfélteke működésére épül. Valójában az  oktatás  nem irányulhatna sem a jobb, sem a bal agyféltekére.  Ideális a két agyfélteke harmonikus együttműködésének megvalósítása lenne.