Kérdések és válaszok
Miért fontos a dominanciavizsgálat?
Ideális esetben a dominanciák azonos oldalra esnek.
Vagyis egy jobbkezes gyermek a jobb szemét részesíti előnyben, a jobb lábával rúgja a labdát és a jobb fülével figyel a hangokra. (Balkezeseknél pont fordítva.)
A jól kialakult oldaliság mögött egy jobban szervezett agy áll, ami hatékonyabban működik.
A dominanciazavar viszont szerepet játszik a tanulási problémák kialakulásában.
Kézdominancia:
Fontos, hogy mire gyermekünk iskolába kerül, addigra kialakult kézdominanciával rendelkezzen. Vagyis egyértelmű legyen, hogy gyermekünk jobbkezes vagy balkezes.
Figyeld meg, gyermeked melyik kezével: rajzol, radíroz, fésülködik, dobja a kislabdát, mossa a fogát, mutat rá valamire.
Szemdominancia:
Akkor megfelelő, ha a domináns kéz oldalára esik. Ha a domináns szem és kéz nem azonos oldalra esik, akkor előfordulhat, hogy a gyermek felcseréli a betűket, szótagokat és a szövegértésben is gondok adódhatnak.
Figyeld meg, gyermeked melyik szemével: kukucskál a kulcslyukon, néz bele az alufólia / WC papír gurigába, mintha egy távcső volna. Akkor kialakult a dominancia, ha többször végrehajtjátok a feladatot, és mindig ugyanazt a szemét használja!
Lábdominancia:
A domináns kézzel ellentétes lábhasználat (pl. jobb kéz-bal láb) együtt járhat számolási nehézségekkel. Nehezebben alakulhat ki a szám – és mennyiségfogalom.
Figyeld meg, gyermeked melyik lábával: rúg a labdába, lép fel egy székre, nadrág felvételekor melyik lábával lép előbb a nadrágszárba.
Füldominancia:
Az ellentétes oldali fül használata miatt pontatlanabb, lassúbb lehet a beszédhallás, fejletlenebb a ritmusérzék, esetleg még dadogást is okozhat.
Figyeld meg, gyermeked melyik fülével hallgatózik: ha kopogtatsz, kaparászol az asztal alatt, melyik füléhez emeli a játéktelefont, melyik fülét fordítja oda, ha súgni szeretnél neki valamit.
Vannak-e már előjelei a tanulási zavarnak óvodás korban?
Igen, vannak. Ezek a problémát ugyan nem bizonyítják, de fel kell figyelni rájuk már az óvodás korban:
· Kialakulatlan testséma ( A gyermek nem tudja megnevezni testrészeit, érzékszerveit, testének jobb-bal oldalát.)
· Téri tájékozódása bizonytalan (jobb – bal , alatt – fölött, előtt – mögött stb. relációk alkalmazása).
· Nagymozgások összerendezetlenek (Ügyetlen, mindent elejt, mellényúl, kapkod, nehezen öltözik, gyakran elesik, mozgása darabos, csetlő-botló.)
· Finommozgások fejletlenek (Nem tud gombolni, cipzárt húzni, nem megfelelő ceruzafogás, rajzolásnál bizonytalan vonalvezetés, elmaradott rajzszint, a rajzolás elutasítása).
· Beszédkészség fejletlen (szegényes szókincs, szótalálási nehézség, gyakran visszakérdez, ismétel, nyelvtanilag helytelen mondatokat használ, kevés szóval fejezi ki magát , nem szívesen hallgat mesét →nem tudja a tartalmát visszamondani.)
· Késve indult meg a mozgásfejlődése.
· Figyelmetlenség, ami egy belső rendezetlenségből, az egymásutániság felfogásának nehézségéből fakad.
· Megkésett beszédfejlődés.
· Artikulációs problémák, beszédhibák.
· Ritmusérzék zavara (nem szívesen tanul mondókákat, dalokat).
· Nem szereti a memória, puzzle játékokat.
A tanulási zavarok a kudarcélmények miatt a gyermeket szorongóvá, visszahúzódóvá, de agresszívvé is tehetik a későbbiek folyamán.
Ezért rendkívül fontos, hogy a prevencióra, megelőzésre koncentráljunk, szükség esetén pedig kérjük szakember segítségét.
Mi köze a MORO-reflexnek a tanuláshoz?
Azoknál a gyerekeknél akiknél mégis fennmaradt a Moro-reflex, az alábbi tüneteket tapasztalhatjuk:
· Egyensúlyi rendszerrel kapcsolatos gondok. Pl. rossz egyensúly, tengeribetegség, rossz koordináció (különösen labdajátékoknál figyelhető meg).
· Fizikai félénkség, bátortalanság.
· Hallászavar.
· Allergia vagy csökkent immunitás (pl. asztma, ekcéma)
· Gyenge ellenálló képesség.
· Gyenge alkalmazkodóképesség.
· Alacsony vércukorszint
· Szorongás, aggódás
· Hiperaktivitás és rendkívüli fáradtság ciklusos váltakozása.
. Önbecsülés hiánya.
Miről árulkodnak a gyerekek rajzai?
„A gyermek nem azt rajzolja, amit tud, hanem sokkal inkább azt, amit érez.” (Goodenough)
A gyermek lerajzolja aminek örül, amitől fél.
A színek üzenetek a környezet felé, hiszen a gyermekek a lelküket, az érzelemvilágukat fejezik ki vele.
Nagyon fontosak a rajzok méretei, arányai, elhelyezkedése, viszonyai, színei.
Íme a színek „jelentése”:
erős színek = domináns egyéniség,
halvány színek = érzékenyebb, finomabb személyiség,
egyetlen szín használata, sötét vagy fekete dominanciával = pszichés gondok,
vöröset kedvelő = magamutogató, impulzív gyermek,
kéket kedvelő = nyugodt, békés természetű gyermek,
sárgát kedvelő = melegszívű,
sárga és fekete egymás mellett = agresszív tendencia,
zöldet kedvelő = harmonikus személyiség,
fehéret kedvelő = az ártatlanság színe, de túl kevés mondanivalót is jelent, nem mer megnyilvánulni a papíron.
világos vagy fehér színek = üresség, csekély fantázia,
lilát kedvelő = elvont szín, hasonló elvontságot hoz ki a gyermekből is.
Hol helyezi el a rajzon az embert?
- bal oldal = anyai oldal,
- jobb oldal = apai oldal,
- lap közepe = hétköznapok világa,
- letapadás a lap aljára = önbizonytalan, szorongó, befelé forduló személyiség,
-
lap teteje = itt a szellemiség érvényesül, nyitott, magabiztos, határozott, értelmes kisgyermek, aki
fogékony - az új befogadására,
Milyen az emberalak?
- arc nélküli emberalak = nagyon fél, valamilyen traumatizáló élmény érte a gyereket,
- keskeny emberalak = szorongó gyermek,
- ha nincs haj = nem szereti önmagát,
- hosszú haj = szeretetet jelenti,
- ha nincs fül, szem, száj = a gyermek fogyatékosságát tükrözi, pl: siket vagy rosszul lát vagy beszédhibás,
- ha nincs kéz = nem tud segítséget nyújtani,
- torz forma = valamilyen bizarr személyiséget tükröz.
Mit rajzol még a gyermek?
- rácsos ház = nagyon elzárkózik a gyermek,
- cserepes ház = a cserepeknek egyfajta védő szerepe van,
- nyitott ablak, ajtó = nyitott a világra,
- zárt ablak, ajtó = nem nyílik kifelé, zárkózott személyiség,
- fáról letört ág = a gyermek tele van frusztrációval,
- zárt lombozat = zárt egyéniség,
- ágak, virágok = kifelé forduló gyermek,
- szivárvány = mint egy búra, védi a családot,
-
madarak, pillangók = szabadságot üzenik.
A Goodenough- féle diagnosztikai eljárással a gyermeki intelligenciát tudjuk közelítőleg meghatározni. A rajz színvonalának vizsgálatával feltárul a gyermek szenzomotoros tevékenységének fejlettsége, az ismeretek, képességek foka és fejlettsége.
Mit kell tudni a balkezességről?
· A balkezesség 400 – 500 millió embert érint.
· A balkezesség kialakulásának okai : öröklött vagy / és hormonális okok.
Valószínűleg jelentős szerepe van a tesztoszteron nemi hormonnak, ( túl sok a tesztoszteron és ez lelassítja a bal agyfélteke fejlődését.)
· Fiúknál gyakoribb.
· Az Amazonas mellett élő Indiánok között nincs balkezes.
· A balkezes gyerekek másként gondolkodnak, mint a jobbkezesek. Ezt figyelembe kellene venni az iskolában is.
· Érdekes, hogy balkezesek 70 %-ánál a beszédközpont a bal agyféltekében található, éppúgy, mint a jobbkezeseknél.
A többieknél a vagy a jobb, vagy mindkét félteke rendelkezik vele.
· A magzatok már az anyaméhben mutatják milyen ” kezesek ” lesznek.
92 %-os valószínűséggel a jobb kezük hüvelykujját veszik a szájukba az ultrahang felvételek tanúsága szerint.
· Idősebb anyának nagyobb valószínűséggel születik balkezes gyermeke:
(40 éves kor felett csaknem 90-100 százalék a valószínűsége a gyermek balkezességének.)
· Ikrek és balkezesség: az ikrek körében általában gyakrabban fordul elő a balkezesség. Az egypetéjű ikrek 20 százalékánál az egyikük bal, a
másikuk jobbkezes.
· A balkezesség nem fekete-fehér állapot: a bal- vagy jobbkezesség ugyanis egy skálán mérhető. Nem egyforma mértékben vagyunk
balkezesek és jobbkezesek sem!
· Híres balkezesek:
Leonardo da Vinci, Michelangelo, Viktória királynő, Károly herceg, Picasso, BeethowenNewton, Einstein, Barack Obama.
Az iskolában:
A gyermek az asztal bal szélén üljön, így keze szabadon mozoghat.
Szerezzünk be neki balkezes eszközöket (ceruza, olló stb.)
Mi köze van az egyensúlynak a tanuláshoz?
A kúszás, mászás során az egyensúlyozást gyakorolja az idegrendszer. (A hiperaktív, figyelemzavaros gyermekek esetében gyakran kimaradt - vagy csak rövid ideig tartott- a kúszás, mászás.)
A szemmozgások is ekkor kezdenek begyakorlódni a távoli és közeli tárgyakra való ránézéssel. Így alakulnak ki a stabil szemmozgások. (Gondoljunk csak arra, mennyi gyereknek adódnak problémái tábláról való másolással!)
A hyperaktivitás és a figyelemzavar is utalhat fejletlen egyensúlyi rendszerre.
Náluk érdemes megpróbálni a „szélkakas játékot”: forogjanak mindkét irányban ugyanannyit -kb. 30 mp.- utána kb. 30 percig jobban tudnak koncentrálni. (Ezzel a mozgással először ingereljük az egyensúlyozó rendszert, ettől pedig „beindulnak” a tanuláshoz szükséges agyi területek.)
Az egyensúlyozó rendszer fejlődése már az anyaméhben kezdődik. A baba magzatvízben úszkálva, az anya minden mozdulatát érzékeli.
Születés után a ringatásokkal tovább fejlődik a rendszer.
Hat-nyolchónapos korban a baba gurul a földön, ágyban ide-oda. Ilyenkor „edzi” az egyensúlyérzékét, felkészül a járásra.
A gyermekek ösztönösen érzik, ha szükséges még az egyensúlyozó rendszer fejlesztése. Gondoljunk csak az olyan 5-6 éves gyermekre, aki séta közben állandóan ugarbugrál, forgolódik, mindig felmegy a járdaszegélyre, majd leugrik onnan.
Az egyensúlyozó rendszer teljes kifejlődése 7-8 éves korban fejeződik be. Eddig elengedhetetlen az egyensúlyérzék fejlesztése. (bukfenc, pörgés, körforgás, hinta, körhinta stb.)
Mi köze a dominanciazavarnak a tanulási nehézségekhez?
A legtöbb feladat elvégzéséhez mindkét féltekére szükség van.
6-7 éves kor előtt az agy mindkét fele részt vesz a tanulási folyamatokban, majd 7-8 éves korig kialakul a domináns oldal.
A legjobb esetben egy jobbkezes gyermek a jobb szemét részesíti előnyben, a jobb lábával rúgja a labdát és a jobb fülével figyel a hangokra. (Balkezeseknél pont fordítva.)
A jól kialakult oldaliság mögött egy jobban szervezett agy áll, ami hatékonyabban működik.
Felnőttek esetében is találkozhatunk keresztoldalisággal, ez nem mindenkinél okoz gondot. Ilyen esetben a domináns kéz, szem, láb nem azonos oldalon van. Tehát valamelyiket a jobb agyfélteke irányítja, valamelyiket a bal.
DE a dominanciazavar szerepet játszik a tanulási problémák kialakulásában!
Pl. Ha a domináns szem és kéz nem azonos oldalra esik, akkor előfordulhat, hogy a gyermek felcseréli a betűket, szótagokat és a szövegértésben is gondok adódhatnak.
Ha a domináns fül nem a domináns kéz oldalára esik, akkor beszédértési nehézségekre lehet számítani.
Az ellentétes lábhasználat pedig együtt járhat számolási nehézségekkel.
Miért fontos a relációszókincs fejlesztése?
Minden nyelv alapját néhány száz relációszó, a relációszókincs képezi.
A relációszókincs ismerete, alkalmazása nélkül a nyelv használhatatlan.
Mégis, az iskolába lépő gyerekek közel fele hiányos relációszókinccsel kezdi meg tanulmányait.
Az ilyen gyerekek leküzdhetetlen hátránnyal indulnak, mert nem vagy nehezen értik, amit a pedagógus és társaik beszélnek.
Nem a tárgyi tudás hiányosságai miatt (ez is közrejátszik), hanem a relációszókincs hiányosságai miatt.
A relációszókincs fejlesztésében legfőbb és legolcsóbb eszköz a mese.
Óvodában és még első osztályban is olvassunk néhány perces meséket a gyermeknek, majd kezdeményezzünk beszélgetést a relációkra rákérdezve.
Mitől alakulhat ki a magatartás zavara?
A tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknél elmaradás alakul ki a szociális és érzelmi területen, ami a magatartásban jelentkező zavarokban nyilvánul meg. Ilyen az iskolakerülés, házi feladatok elmulasztása, csalás, agresszió, zárkózottság.
A kudarc a tanulásban egy kellemetlen érzés, amit a gyerek úgy próbál sokszor elkerülni, hogy nem akar iskolába menni, esetleg betegségre hivatkozik (hasfájás, fejfájás, hányinger).
Az agresszív magatartás sokszor az önbizalom helyettesítője. Amikor a gyermek úgy érzi, hogy nincs sikere, mérgét másokon tölti ki. A dühkitörések gyakran akkor jelentkeznek, amikor a várt siker elmarad, vagy megvan a bukás lehetősége.
Vannak gyerekek, akik a nehézségekre zárkózottsággal reagálnak. Kerülik a családon kívüli kapcsolatokat, bezárkóznak, magukba fordulnak.
Ezek a magatartási zavarok nem csak a tanulási nehézségek kapcsán jelentkezhetnek. Bizonyos külső körülmények (pl. szülők válása, testvérféltékenység ) szintén zavart okozhatnak a gyermek viselkedésében.
Ha az iskola és a szülő együttműködésével sem sikerül megoldani a gyermek problémáit, akkor érdemes szakemberhez fordulni.
Mitől alakulhat ki tanulási probléma?
A problémák hátterében nagyon sokféle ok állhat:
Személyi ok:
-
Testi :
genetikai, veleszületett,
születés előtt, után, alatt szerzett károsodás
megkésett fejlődés
motorikus zavarok
érzékszervi károsodás
betegségek
-
Pszichikus:
pszichoszomatikus zavar
tanulási stílus, tanulási hibák
viselkedési zavar
koncentrálási nehézség
Környezeti ok:
-
iskolai:
túlzott anyagbőség
gyors haladási tempó
-
Szociális :
nevelési szokások
családi nyelvhasználat
életkilátás