Képességfejlesztés

 

_________________________________________________________

Itt a szemem, itt a szám!

Itt a szemem, itt a szám! - Játékszabály:

A gyermek dob a dobókockával, lép a dobásnak megfelelően. Megnevezi, majd megmutatja saját testén az adott testrészt. Félúttól visszafelé halad a játék, ezen az úton a gyermek már nem saját magán, hanem játékostársán mutatja meg a testrészeket. Azt is megmondhatja, hogy az adott testrészünk páros vagy páratlan.

 

_________________________________________________________

Ki a házból! - Társasjáték

Dobj 3 dobókockával! A kapott számokat add össze! Csak akkor léphetsz a következő képre, ha a leírtaknak megfelelő eredményt kapsz! 
A játék a házból indul, és itt is ér véget.
A nyilak mutatják az útirányt, és azt is, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie az adott számnak, hogy a következő „helyszínre” léphess.
Az lesz a győztes, aki előbb ér a célba!
(A gyermek még a játék kezdete előtt kiszínezheti a képeket, ezzel ügyesedik a finommotorikája is.)
A játékkal fejlődik a gyermek számolási készsége, gondolkodása, szabálytudata, kitartása.

___________________________________________________________________________________________________

Területfoglaló játék

Minden játékos kap egy játéktáblát.
Az első játékos dob a két dobókockával, összeadja a dobott számokat, majd kiszínez annyi mezőt a játéktábláján, amennyi az eredmény.
Pl. dobott számok: 4, 3 à 4 + 3 = 7 àTehát 7 mezőt színez ki.
Az győz, aki előbb színezi ki az összes mezőt.
Játszhatjátok 3 dobókockával is!
Akik már ismerik a szorzótáblát, játszhatják összeadás helyett szorzással!

 

_________________________________________________________

Kő, papír, olló! - Mit mutat a mutató?

A játékosok játszani kezdik a Kő – papír – ollót. Minden körben a nyertes választ egy órát abból a sorból, mellyel nyert. Ha meg tudja mondani, hogy mennyit mutat az óra, akkor kiszínezheti azt.
A játék addig tart, míg egy sor teljesen ki lesz színezve. Az lesz a győztes, aki több órát színezett ki.
A Kő-papír-olló játékszabálya: Az a cél, hogy olyat mutassunk, ami legyőzi a másikat
 . 
Kő: a zárt ököl. A kő kicsorbítja az ollót: a kő győz.

Olló: a kinyújtott, szétnyitott mutató és középső ujj. Az olló elvágja a papírt: az olló győz.
Papír: a nyitott tenyér. A papír becsomagolja a követ: a papír győz.

__________________________________________________________

Memóriajáték UNO-val

________________________________________________________________

Dobj, és mondj egy történetet!

A játékkal bővül a gyermek szókincse, fejlődik kifejezőkészsége, kommunikációja, szövegalkotása.
Játékszabály: Négyszer dobunk a dobókockával, így áll össze a mondatunk. Az első dobás megmutatja a szereplőt, a második dobás az időpontot, a harmadik a helyszínt, a negyedig pedig a tevékenységet.
Pl: A boszorkány éjfélkor a kastélyban kinyitotta a titkos ládikót.
Ha ügyesek vagytok, akkor folytatni is tudjátok a történetet néhány mondattal.
 

__________________________________________________

Szógyűjtögető társasjáték

A játékkal fejlődik a gyermek gondolkodása, bővül szókincse.
Játékszabály: Az első ját
ékos dob a dobókockával, majd lép a dobásnak megfelelően. Az adott mezőn található betűhöz kell még két betűt írnia úgy, hogy értelmes szót kapjon.
A játék több körből is állhat, illetve addig, míg minden mezőt kitöltöttetek.
Az lesz a győztes, aki több szót gyűjtött.
Szükséges eszközök: dobókocka, bábuk, különböző színű tollak/ ceruzák.
Nézz be webshopunkba is: 
www.okoskalandwebshop.hu

________________________________________________________

Nagymozgás- BINGÓ

A tanulási zavarok hátterében gyakran a megfelelő mozgásfejlődés problémája áll.
A mozgáshoz nem kell feltétlenül tornaterem, játékos formában otthon is fejleszthetitek gyermeketek mozgását.
Használhatjátok az alábbi BINGÓ játékot is. 
Játékszabály: A gyerekek felváltva választanak egy tevékenységet a táblázatból, ha sikeresen megoldják, akkor azt letakarhatják egy koronggal. Az lesz a győztes, akinek előbb összegyűlik 5 korong egy sorban/oszlopban/átlóban.
Megjegyzés: Kutyaforgás: Térdelésben leülni a sarokra, és forgás körben, ahogy a kutya kergeti a farkát. Cicahát: Térdelőtámaszban a hát domborítása, homorítása.

________________________________________________________

Aki bújt, aki nem... avagy Ki bújt el az ajtó mögött?

Aki bújt, aki nem... avagy Ki bújt el az ajtó mögött?

Játékleírás: Nyomtatás után vágjátok szét a kis képeket!
Hármat előre félre teszünk, őket majd a kastély bejáratához tesszük lefordítva.
A maradék öt kártyát utasítás szerint kell elhelyeznie a gyermeknek. Pl: A szőke királylány a jobb oldali toronyban lakik az emeleten.
Ha minden kártyát elhelyeztünk egy-egy ablakban, akkor a félretett 3 kártyát lefordítva az ajtóra tesszük.
Kérdés: Kik bújtak el az ajtó mögött?

A játékkal fejlődik az irányok felismerése, differenciálása, tájékozódás térben, síkban, relációszókincs, beszédértés, emlékezet.
Ezek mind a sikeres iskolakezdés elengedhetetlen feltételei!

Nézz be webshopunkba is, ahol saját fejlesztésű játékainkat is megtalálod: https://www.okoskalandwebshop.hu/

 

___________________________________________________________

Dobókockás játék a b-d differenciálására

Szükséges eszközök: 2 db dobókocka, piros-kék korongok.
Játékszabály: A gyermek dob a két kockával, pl: 3, 5. Ebben az esetben két lehetőség közül választhat:
1. Vagy a 3. sorban az 5. szót választja (veréb),
2. Vagy az 5. sorban a 3. szót választja (csoda).
Ha helyesen nevezi meg a hiányzó betűt, akkor letakarhatja a korongjával szót.
Az győz, akinek több korongja lesz a végén.
Le is írhatjátok csoportosítva a szavakat!
Ha pedig lamináljátok a lapot, akkor filctollal bele is írhatja a betűket a gyermek!
 

 

____________________________________________________________________________________________________________

Sokszínű esernyők

A játékot többféleképpen is használhatjátok:
1. Nyomtatás után lamináljátok. A gyermek két dobókockával dob. A dobott számokkal műveletet alkot (Pl. 4+3=7)
Az eredménynek megfelelő kártyát kiválasztja, (példánkban a 7-es számú esernyő), és filctollal annyi esőcseppet rajzol rá, amennyit az esernyő mutat.
2. Rendezhetitek növekvő, csökkenő sorba a kártyákat.
3. Csoportosíthatjátok őket: páros-páratlan, 5-től több-kevesebb stb.
4. Ha két példányban nyomtatjátok ki, akkor lehet belőle memóriajáték.

_________________________________________________________
Tavaszi számoló

Ez a játék lehetőséget biztosít a tízes átlépés tanítására, megértésére is.
Beszéljük meg, hogy az összeadás tagjai felcserélhetőek.
Kilenchez előbb mindig egyet adunk, mert akkor tíz lesz.  (Fontos, hogy a gyermek megértse, hogy az 1-et, egy másik számtól "vesszük el".) Tízhez pedig már könnyű hozzáadni azt, ami maradt.

__________________________________________________________

Húsvétváró memóriajáték

Nyomtassátok, lamináljátok, vágjátok szét a vonalak mentén, és máris indulhat a párkereső játék!
A játékkal fejlődik a memória, figyelem, koncentráció, számlálás, számfogalom kialakulása, számnév-mennyiség egyeztetése stb.

 

________________________________________________________

Csipeszelő

Az olvasási (és helyesírási) zavarok mögött gyakran a fonológiai tudatosság hiányossága áll.
Ez egy olyan nyelvi képesség, mely lehetővé teszi, hogy a szavakat hangokra, szótagokra bontsuk, és ezekkel az egységekkel különböző műveleteket végezzünk.
Természetesen a fonológiai tudatosság is fejleszthető! Használd például az alábbi Csipeszelő játékot!

Tegyél csipeszt arra a képre, amelyik:
-   „t” hanggal kezdődik,
-  „a” hangra végződik,
-  titkos nyelven így hangzik  „i-á-á”
- 2 szótagból áll,
-  amelyikben van „b” hang
stb.

 

_________________________________________________________
Legóval a matek is könnyebb!

Játékszabály: Dobj a két kockával. Vedd el a megfelelő számú és színű legót! 
Számold ki pontjaidat! 
Az eredményeket pontozó táblázatban vezethetitek.
Természetesen nagyobb számokkal is játszhatjátok!
Szín -dobókockát webshopunkban is találsz: www.okoskalandwebshop.hu

 

__________________________________________________________

Számolj a hóemberrel!

Gondjaitok vannak a számolással? Ezzel a játékkal biztos, hogy jókedvűen fog számolni minden kisgyerek!

Kellékek: Dominók, pompomok, nyomtatott hóember annyi példányban, amennyien játszunk.

Játékszabály: Minden játékos húz egyet a lefordított dominók közül. A hóemberre felrakják a megfelelő számú pompomot. Végül a megfelelő kalapot. Akinek több pompomja van, az elnyeri a többi játékos dominóját is. Az lesz a győztes, akinek több dominója lesz a játék végeztével.

Megjegyzés: A pompomokat rakhatjátok szemöldökcsipesszel is! Egy kis finommotorika :)

___________________________________________________

Mikulásváró matek

Nyomtatni, vágni!
Segíts eljuttatni a Télapónak az ajándékokat a megfelelő házba!
Vagyis: Csoportosíts! 
Pl: Egyik házba a páros számú csomagok kerülnek, a másikba a páratlanok. Vagy:
Szerepel a 3-as szorzótáblában vagy nem, 20-tól több vagy kevesebb stb.

___________________________________________________

Gazdag Szörnyecskék

_______________________________________________________________

HALLOWEEN-i BETŰBÚJÓCSKA

Szükséges eszközök: Dobókocka, piros-kék korongok.
Játékszabály: Dobunk a kockával. A jobb felső sarokban lévő táblázatban megkeressük, melyik betűt kaptuk. Ennek a betűnek kell helyet keresni a kísértetházban, úgy hogy értelmes szót kapjunk. Ha sikerült, akkor letakarjuk a korongunkkal.
Az lesz a győztes, akinek több korongja lesz a végén.
 

_________________________________________________________

Dobj és olvass! - Állatokkal

Amikor olvasunk vagy írunk, akkor balról jobbra haladunk. Ha már óvodás korban kialakítjuk a balról jobbra haladás irányát, akkor sokat teszünk a zökkenőmentes olvasás- és írástanulásért. Az iránytévesztésből ugyanis problémák adódhatnak, pl. gyermekünk az iskolában azt olvassa: pék kép helyett.
A mellékelt játék segít kialakítani a balról jobbra haladás irányát, a színek és  állatok megismerését.

Dobj és olvass! : A gyermek dob a kockával és az adott sort "olvassa". Variációk:
1. Irányok (jobb-bal) olvasása.
2. Színek olvasása.
3. Állatok nevének olvasása.
4. A fentiek kombinációja! :)



 

_______________________________________________________________________________

Szótag - vadászat

Szótag - vadászat smile hangulatjel 
Nyomtatás után:
1. Nyírni.
2. Letapsolni.
3. Mondatot alkotni.
4. Beragasztani.
És még mennyi mindenre használható... Reggelig sorolhatnánk, igaz?

Ajánlom figyelmetekbe a Szó-ta-go-ló kártyacsomagunkat, melyet megtaláltok webshopunkban: https://www.okoskalandwebshop.hu/szo-ta-go-lo-kartyacsomag-3…

 

Ezt a játékot online formában is elkészítettem, így már az interneten is játszhatjátok!
LearningApps.org/display?v=p47j4v6u516

 

________________________________________________________

Dobj és írj!

Egy kis játék a helyesírás fejlesztésére és a szókincs aktivizálására! 
Lehetőségek: 

1. Midenki külön táblázatot kap. Ki tölti meg előbb szavakkal? 2. Egy táblázatban játszunk, de különböző színnel írunk. Az győz, aki több szót tud beírni.
 

 

___________________________________________________________________________________________________________________

Iskolaelőkészítés:  Dobj és "olvass"!

Amikor olvasunk vagy írunk, akkor balról jobbra haladunk. Ha már óvodás korban kialakítjuk a balról jobbra haladás irányát, akkor sokat teszünk a zökkenőmentes olvasás- és írástanulásért. Az iránytévesztésből ugyanis problémák adódhatnak, pl. gyermekünk az iskolában azt olvassa: pék a kép helyett.
A mellékelt játék segít kialakítani a balról jobbra haladás irányát, a színek, formák megismerését. Továbbá lehetőséget ad arra, hogy tisztázzuk: hol a sor eleje, vége, közepe stb.

Dobj és „olvass”!: A gyermek dob a kockával. Az adott sort „olvassa”. Variációk: 1. Csak a színeket mondja. 2. Csak a formákat mondja. 3. A színeket és formákat is megnevezi. 4. Lerajzolja a sort. stb.

______________________________________________________________________

Számolj a Minyonokkal!

Szükséges eszközök: Bábuk, dobókocka, piros-kék korongok.

Játékszabály: A START mezőről indulunk. Dobókockával dobunk, lépünk. Kiszámoljuk az adott mezőn található műveletet. Ha az eredményt megtaláljuk a Minyonok között, (a tábla közepén), akkor azt letakarjuk a saját korongunkkal. Ha banános mezőre lépünk, kimaradunk. A játék akkor ér véget, amikor már minden számot letakartunk. Az lesz a győztes, akinek a játék végére több korongja lesz a játéktábla közepén.

____________________________________________________________________

Hűsítő helyesírás

A nagy melegben is találhatunk alkalmat arra, hogy játszva gyakoroljuk a helyesírást.
 

_____________________________________________________________________________________________________

Ötlet - Naptár

Csak mert sokan kértétek! :)

____________________________________________________________________

Nyári egyperces

Kettő az egyben:

1.       Barchoba: Melyik képre gondoltam?

2.       Képkereső: Pl. Keresd meg az összes jégkrémet! Mennyit találtál? stb.

 

___________________________________________________________________

Zöldség vagy gyümölcs?

Ez a kérdés bizony gyakran megfogja a gyerekeket.

Most egy játékkal segíthetünk nekik. Nincs másra szükségünk csak két dobókockára, a kinyomtatott táblázatra, piros-kék korongokra és ceruzára.

 

1.       Játék: BINGÓ. Dobunk a két kockával: az első kocka a sor számát, a második kocka az oszlop számát mutatja. Ezek metszéspontjára tehetjük le a     korongunkat, akkor, ha helyesen meg tudjuk mondani, hogy a kiolvasott szó zöldség vagy gyümölcs.  Az győz, akinek előbb összejön 3 db korong vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan.

2.       Csoportosítás: Az előző játékhoz hasonlóan dobunk a két kockával. Most nem takarjuk le a szót, hanem papírra írjuk őket, mégpedig két csoportot alkotva:    zöldségek, gyümölcsök. Minden szó csak egyszer szerepelhet egy gyermek listájában!  Az győz, akinek több lesz a gyümölcse/zöldsége. (Ti döntitek el!)

3.       Beszélgetés kezdeményezése:

           Melyik gyümölcsöt szedik fáról?

           Miért kell a zöldségeket, gyümölcsöket eltenni télire?

           Hogyan teszik el télire a gyümölcsöket?

           Mit készítenek az almából?

           Melyik gyümölcs érik ősszel?

           Rajzold le a nyáron érő gyümölcsöket!

           Miért fontos, hogy megmossuk a zöldségeket, gyümölcsöket?

          Írj olyan ételeket, amelyeket zöldségből készítenek!

         stb.

 

_____________________________________________________________________________________________________

Számolósdi :)

Kellékek: Logikai készlet elemei, kinyomtatott kártyák.

A gyermek húz a kártyákból. Mielőtt elolvassa, elmondjuk neki, hogy jó megoldás esetén melyik forma alá kell betennie a kártyát. Pl: Jó megoldás esetén tedd a kártyát a nagy sárga, lyukas háromszög alá! Ha minden kártya bekerült valamelyik forma alá, akkor játszhatjuk visszafelé is: Vedd ki azt a kártyát, amelyik a kicsi, sima, zöld négyzet alatt van! Hajtsd végre az ott olvasható feladatot!
A kártya tartalmát csak egyszer engedjük elolvasni, így a gyermek kénytelen az emlékezetére támaszkodni! 

 

_________________________________________________________________

Számolási készség és logikus gondolkodás fejlesztése

Rejtvény a számokkal!

Töltsd ki a rejtvényt a hiányzó számokkal (0-9)!

Az egyes sorokban jobboldalt látod a végösszeget, az oszlopokban pedig alul.

Az átlóról se feledkezz meg!

____________________________________________________________________

20-as számkör gyakorlása

Szükséges eszközök: 3 db dobókocka, korongok

Játékszabály: Mindenki választ egy játéktáblát. Az első játékos dob a három dobókockával.
Műveletet alkot a dobott számokkal (ez tartalmazhat kivonást és összeadást is).
Az eredményt letakarja a játéktábláján.
Az lesz a győztes, akinek előbb telik be egy sor, oszlop vagy átló.

Jó játékot, vidám tanulást!         

____________________________________________________________________

Szógyűjtés

3 az 1-ben: Tájékozódás táblázatban, szókincs aktivizálása, szófajok gyakorlása.
A TAVASZ szó minden betűjével keressünk főnevet, igét, melléknevet.
Ezeket írjuk a táblázat megfelelő mezőjébe.
 

__________________________________________________________________

Maradékos társasjáték

Játékszabály: Csak az első dobásnál van szükségünk dobókockára.
A továbbiakban a művelet elvégzése után kapott maradék adja meg a lépések számát.
Pl. 11 ÷ 3  →maradék 2, ezért kettőt léphetünk előre, vagy 20 ÷2 →maradék 0, nem léphetünk előre.
Az lesz a győztes, aki elsőként ér a célba.
Jó játékot, vidám tanulást! 

 

___________________________________________________________________

Alak-háttér megkülönböztetés

A sikeres tanulási teljesítmény eléréséhez minden észlelési folyamatnak a lehető legfejlettebb szinten kell mozognia.
Ilyen észlelési terület az alak-háttér megkülönböztetése is.

Ha a gyermek nem tudja az alakot a háttérből kiemelni, nem képes a fontos információ, a lényeges elemek kiválasztására.
Ebben az esetben figyelmét elvonja a háttér, tekintete ugrál a sorok között, illetve a kép és szöveg között.
E képesség fejleszthető, ha rajzos ábrán elrejtett formákat kerestetünk a gyermekkel.

Az alábbi feladatlap használatával a grafomotoros készséget is fejlesztjük, ha pl. azt kérjük a gyermektől keresse meg, majd rajzolja át a pillangót.

__________________________________________________________________

Dekorgumi Dínók

Dekorgumi : 98 ft/db. Mit tudunk ebből kihozni? Készítsünk dekorgumi dínókat!

Feladat: Az elemek egymás mellé helyezésével dinoszaurusz formák kirakása.

Mit fejleszthetünk a játékkal? Többek közt:

Taktilis észlelés (formák felismerése tapintás alapján).

Vizuális figyelem. A formák tulajdonságainak, jellegzetességeinek megfigyelése.

Emlékezet.  Formák kirakása emlékezetből is.

Alakállandóság (azonos formák különböző helyzetben, méretben).

Finommozgások.

Tájékozódás síkban, irányok differenciálása (Pl. Merre néz a dínó?)

Gondolkodás: Analízis- szintézis, összehasonlítások (mi a különbség?), csoportosítások (pl.formák szerint).

Aritmetikai gondolkodás: Mennyi elemet használtunk fel? Miből használtunk többet, kevesebbet? Viszonyfogalmak: több, kevesebb, kisebb, nagyobb, stb.

 

___________________________________________________________________

Ú - Ű differenciálása

___________________________________________________________________________________________________

 

FILLÉRES ÖTLETEK

Finommotorika, számolási készség, auditív figyelem, szerialitás fejlesztése

 -  egyetlen játékkal!

Eszközök:

-           Nyomtatott (laminált) angry birds kártyák.

-          Zseníliadrót

-          Színes szívószálak darabolva.

A játék lényege:

„Figyelj mennyit tapsolok! (Ne lássa a gyermek a kezemet!)
Válaszd ki a számhoz tartozó madarat!
Fűzz fel a drótra ugyanennyi sárga-kék színű szívószál darabkát!”

GARANTÁLTAN IMÁDNI FOGJÁK! 

______________________________________________________________

Fonalformák- avagy grafomotoros készség fejlesztése

Az eredményes tanulás lényeges feltétele a megfelelő grafomotorikai készségek megléte, a finommozgások megfelelő fejlettsége.
 Ezek az írás elsajátításának elengedhetetlen feltételei.
Az éretlen grafomotorika jelei már 5-6 éves korban felismerhetőek.
Figyeljük meg a gyermek rajzait, rajzolását! Gondot jelenthet:
- Ha a gyermek vállból rajzol, csuklómozdulatai még gyakorlatlanok,
- Rajzolás közben nem tudja az alkarját a papíron csúsztatni.
- Rossz a ceruzafogása.
- A ceruzát görcsösen fogja (ettől hamar elfárad).
- Ujjmozgásai differenciálatlanok.
- Hárítja a rajzolást.
- Rajzai még nem „beszédesek”, nem jelennek meg részletek, ritmusosan ismétlődő motívumok, díszítő elemek, mint pl. kerítés, virágok.

Fontos, hogy a gyermek iskolakezdésre eljusson, oda, hogy jó ceruzafogással, bátran rajzoljon!

___________________________________________________________________

Játék a főnevekkel

További feladatok lehetnek:

-        Tedd ABC rendbe az egy / két / három szótagú szavakat!

-        A járművekkel hová utaznál? (Gyűjtsünk városokat, országokat!)

-        Mely főnevekben bújtak el értelmes szavak? (Pl. karfiol – kar, táska – ás)

_________________________________________________________________

Az olvasás tempójának és pontosságának fokozása


Törekednünk kell arra, hogy a gyermek a hosszabb szavakat is ki tudja olvasni anélkül, hogy megismételné a szó egy részét, vagy megpróbálná kitalálni a szavak végződését. Az olvasási tempó fokozása akkor lehet eredményes, ha már a gyermeknek nincsenek betűfelismerési vagy összeolvasási problémái.
Íme egy egyszerű ötlet a gyakorláshoz: A gyermek dob a dobókockával, majd a dobott számnak megfelelő oszlopot elolvassa. Aki szeretné az mérheti az olvasásra fordított időt, és a hibák számával együtt lejegyezheti. Így alkalomról alkalomra követni tudjuk a javulást, ami növelheti gyermekünk önbizalmát. 
És biztos elhangzik a következő mondat: "Dobhatok még egyet?" Akarhatunk ennél többet? smile hangulatjel

 

_______________________________________________________________

Nyelvi készség és j-ly gyakorlása a Szó-ta-go-ló kártyával

A kártyacsomagot megtalálod webshopunkban!

_____________________________________________________________________________________________________

Tájékozódás térben, síkban

A téri, síkbeli tájékozódás képessége nagyon fontos az ismeretszerzésben.

Ennek fejlesztésére Ti is készíthettek változatos, a gyermek érdeklődésének megfelelő feladatlapokat!

Próbáljátok ki ezt is!

Játszhatjátok társasjátéknak is: Két dobókockával dobtok. Az egyik kocka mutatja a vízszintes koordinátát, a másik kocka a függőleges koordinátát. Ha az adott ponton található házikó, akkor azt a játékos letakarhatja egy koronggal/gombbal. Az lesz a győztes, aki több korongot tud elhelyezni a koordináta- rendszerben.

 

________________________________________________________________

SZÁMOLÁSI KÉSZSÉG FEJLESZTÉSE

AZ ISKOLÁN KÍVÜL - társasjáték.
Játékszabály: 
Az iskolából indulunk és ide is érkezünk. A nyilak mutatják az útvonalat a játéktáblán.
2 dobókockával dobunk. A kapott számokkal műveletet alkotunk.
Pl: Dobott számok: 5 és 2.  5+2 =7 vagy 5-2=3.
 Ha a 7 vagy a 3 szerepel a következő helyszínen, akkor odaléphetünk.
Ha nem szerepel -pl. a homokozónál-, akkor nem léphetünk, és a következő dobásig maradunk a hintánál.
A visszatéréshez (az iskolába) a gyermek válassza ki, hogy milyen számokat ír az iskola mellé. 

 

______________________________________________________________

SÍKBELI TÁJÉKOZÓDÁS

Senki sem szereti azt csinálni, ami nem megy neki.
Akinek tanulási problémás gyermeke van, az tudja, hogy mennyi alkudozásba kerül leültetni a gyermeket leckét írni, tanulni.
Ha gondok vannak a tanulásban, akkor nem biztos, hogy segíteni fog az állandó gyakoroltatás. Sőt! Ha a nehézséget okozó tevékenységet gyakoroltatjuk, akkor az rossz hatással lesz a gyerek tanulás iránti motivációjára. Nem beszélve a szülő frusztrációjáról!
Míg a problémás részképességeket nem fejlesztjük, addig az olvasás, írás, számolás sem lesz jobb színvonalú.
Az írás, olvasás és számolás közben többféle agyi funkciónkat vesszük igénybe egyszerre. Ezek közé tartozik a síkbeli, térbeli tájékozódás is.
Íme egy egyszerű fejlesztési módszer a síkbeli tájékozódásra: Csak egy négyzetrácsos lap és színes ceruza szükséges hozzá! Feladat: pontosan lemásolni a választott ábrát! 

 

 

__________________________________________________________________

SZÓKINCS AKTIVIZÁLÁSA :)

(A játékban a betűk előtt található pontok száma nem számít!
Mindenki maga dönti el, hány betűs szót szeretne beírni.)

___________________________________________________________

LEGÓ - OLVASÁS - ÍRÁS :)

Kivágni, olvasni, ragasztani és lemásolni :)
Szerialitás fejlesztésére: rendezzétek ABC  szerint a szavakat!

_____________________________________________________________________

NEM AKAR OLVASNI? NEM ÉRTI AMIT OLVAS?

Használd az otthon található legó figurákat! Ha nincsenek legó-figuráitok, akkor nyomtasd ki innen!

_____________________________________________________________________

SZÁMOLJUNK A HÓEMBERREL   :)

   

_____________________________________________________________________

SZÓKINCS  FEJLESZTÉSE

Felváltva írjuk a szavakat vízszintesen és függőlegesen, így egy lépcsőt kapunk. Játszátok négyzetrácsos papíron!  
Egyedül is játszható!

____________________________________________________________________

TÁJÉKOZÓDÁS TÉRBEN, SÍKBAN

 

Tudtad?

  • Az olvasási problémák hátterében gyakran a téri tájékozódás zavara húzódik meg.
  • A síkbeli tájékozódás fontos, hogy a gyermek  jól tájékozódjon a hármas vonalközben és ne tévessze össze az irányukban különböző betűket                ( pl: b-d-p)

  • A matematikában is gondok adódhatnak, ha nem tud a gyermek megfelelően tájékozódni térben, síkban.

  • Fejleszd játékosan gyermeked orientációs képességeit! Íme egy játék több variációval:

        1. A minta alapján helyezze el a gyermek az autókat.

        2. Te helyezd el az autókat, a gyermek pedig válassza ki hozzá a megfelelő kártyát!

        3. A gyermek  30 mp -ig nézheti a kártyát, majd emlékezetből rakja ki az autókat.

 

   

____________________________________________________________________

MOZGÁSKOORDINÁCIÓ FEJLESZTÉSE

___________________________________________________________________

A SZÓKINCS FEJLESZTÉSE

A gyermek csak azokat a szavakat érti meg, melyek benne vannak a szókincsében.
A gyenge, szegényes szókincs, a szótalálási nehézség a részképesség zavarok  egyik ismertetőjegye.
Sőt! A  szegényes és nehezen gyarapítható szókincs tükröződik a tanulmányi eredményeken,
oka lehet a hibás szociális beilleszkedésnek és így hatással van a tanulók tanórai magatartására is.

 

Játékos, ötletes feladatokkal elérhető, hogy aktivizáljuk a passzív szókincset. 

Dobókockára gyűjtőfogalmakat jelölő képeket ragasztunk. Dobás után a fogalomhoz tartozó dolgokat kell mondani. 
Ajándékba íme egy dobókocka:
(zöldség, gyümölcs, virág, jármű, bútor, állat)
Jó szórakozást!


 

___________________________________________________________________

FIGYELEM, EMLÉKEZET, KONCENTRÁCIÓ FEJLESZTÉSE

___________________________________________________________________

SZÁMOLÁSI KÉSZSÉG FEJLESZTÉSE

Felejtsétek el a "füzet - ceruza" alapú számolási gyakorlást!  Játszatok inkább! 
Kisebb gyermekek esetén  a bubi, dáma, király = 10, vagy ki is vehetitek a pakliból ezeket!

___________________________________________________________________________________________________

MATEMATIKAI KÉSZSÉGEK FEJLESZTÉSE :

"Nyerő páros"  - játék römi kártyával

 

Terítsük ki a römi kártya lapjait.

Feladat: Keress olyan egymás melletti lapokat, melyeket összeadva páros számot kapunk. Pl: 9 +7 = 16.
A két lapot kiveszed a sorból és megtartod. Az győz, aki több kártyát gyűjt.

Kisebb gyermekek esetében vegyük ki a bubi, dáma, király lapokat, nagyobb gyermekek esetében ezek értéke a következő:
bubi = 11, dáma = 12, király = 13.

Játszhatjátok még szorzással, kivonással is!

_______________________________________________________________

BESZÉDMEGÉRTÉS FEJLESZTÉSE

Napjainkban a gyermekek  az elhangzó beszéd megértésében elmaradásokat, zavarokat mutatnak. Ezért célzottan, jól összeállított anyag alapján kell foglalkozni a gyermekkel.

 

Nagyon jók pl. a mozgással kísért mondókák a beszédmegértés fejlődésének megsegítésére!

Pl:

Ilyen nagy az óriás:
Nyújtózkodjunk kispajtás. 
(lábujjhegyre állás, nyújtózkodás)
Ilyen kicsi a törpe:
Guggoljunk a földre. 
(guggolás) 

Mackó, mackó, ugorjál,
(páros lábon ugrálás)
Mackó, mackó, forogjál 
(forgás)
Tapsolj egyet, ugorj ki! 
(tapsolás, ugrás)

_____________________________________________________________

GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSE - SODOKUVAL

A táblázat alatt található képeket vágjátok ki, majd a sodoku szabályainak megfelelően ragasszátok be  a táblázatba.
 (Egy kis ráadás feladat: a 4 db virágot 2 féle színesceruzával színezzétek ki úgy, hogy ne legyen két egyforma virág.)

 

 

______________________________________________________________

  JÁTÉKOK A NAGYMOZGÁSOK FEJLESZTÉSÉHEZ

  1. Építsetek akadálypályát otthon!  Pl: asztal alatt átbújni, széken átmászni, pólóról pólóra ugrani, tálba célbadobni különböző dolgokkal (fonalgombolyag, parafadugó stb.).

  2. Akadálypálya közben sorolhatjátok a hét napjait vagy a hónapok neveit.

  3. Állatok mozgásának utánozása : cica (kézen és lábon járva, puhán),  kutya (kézen, térden, négykézláb), gólya  (fél lábon ugrálva, karok széjjel), tyúk  (egyik sarok a másik láb cipőorrához ér),   veréb  (páros lábon ugrálni),  ló  (egyik láb előre, másikat utána húzni),   medve  (cammogva, egyszerre lép jobb kéz és jobb láb, majd bal kéz,bal láb, test előredől.

  4. Mocsárjárás: A szőnyeg lehet a mocsár, néhány újságpapír darabot kap a gyermek, csak ezekre lépve kelhet át a mocsáron.

  5. Ugróiskola

  6. Érintő játék: pl: „Érints a tenyereddel kéket" stb.

  7. Patakugrás: Krétával (vagy fonalból) két párhuzamos vonallal jelöljük a patakot. Át kell ugrani egyik partról a másikra.

  8. Kötéltáncos: Krétával (vagy fonalból) elkészítjük a „kötelet”. Ezen kell különböző járásokkal végigmenni. Pl: lábujjhegyen, sarkon, óriás – és törpejárásban, oldalazva, talpélen stb.

  9. Csendjáték :Egyik kézben csengettyű, másikban valamilyen tárgy (pl. labda, könyv, stb.) ezt kell kivinni a szobából úgy, hogy ne szólaljon meg a csengettyű.

  10. Lufi foci: Próbáljátok meg a lufit a levegőben tartani, úgy, hogy ne csak a kezetekkel üssétek, hanem használjátok minél több testrészetek et.

Hiperaktív gyerekek mozgásfejlesztése

 

Az alábbiakban néhány olyan ötletet adunk, amelyek otthon is könnyen kivitelezhetőek, és nem igényelnek különleges eszközöket. Természetesen nemcsak hiperaktív gyereknek jók ezek a mozgások, hanem mindenki számára.

 

- Nagyon fontos a játékosság, soha ne egy merev, kötelességből végzett gyakorlatsort kínáljunk fel gyermekünknek.

- Végeztessünk egyszerű mozgásokat -pl. futás, járás, kúszás, mászás-  lassú, közepes, majd gyors tempóban, ezzel érzékeltetni tudjuk a mozgás idői tulajdonságát.

- A "szoborjáték" kiváló lehet a térbeliség, a saját test érzékelésének fejlesztésére. Normál tempójú járás közben egy megadott jelre (pl. taps, zene elhalkulása stb.) gyermekünk "szoborrá dermed", majd egy újabb jelre megint mozgásba lendül.

- "Tükörjáték" : szemben állunk gyermekünkkel, és különféle testhelyzeteket veszünk fel (pl. kezünkkel megérintjük a vállunkat; terpeszbe állunk; felemljük egyik karunkat stb.), ezt pedig gyermekünknek -ő a mi "tükrünk"- pontosan úgy kell kiviteleznie. Figyeljünk a fokozatosságra: először csak vagy a jobb vagy a bal oldalunkon dolgozzunk, és ha már biztosan jól működik a két oldal megkülönböztetése, akkor keresztezzük az oldalakat (pl. bal kéz a jobb vállon, karok, lábak keresztezése). További nehezítés, ha egyszerre kettő vagy több mozdulatot is bemutatunk, amit gyermekünknek emlékezetből kell "tükröznie".

- Egyensúly fejlesztésére jó gyakorlat, ha járás, futás közben egy megadott jelre gyermekünknek meg kell állnia, és egy előre megbeszélt testhelyzetet kell felvennie.

- Kiváló fejlesztő hatásúak a kúszás, mászás, járás, utánzó mozgások (pl. tyúklépés, indiánszökdelés, törpejárás stb.). Építhetünk egy egyszerű akadálypályát bent a szobában vagy az udvaron: pl. kússzon át a szék/asztal alatt, törpejárásban menjen be a szobájába egy játékért, tyúklépésben jöjjön vissza hozzánk, az udvar egyik végéből a másikba jusson el indiánszökdeléssel stb. Rengeteg lehetőségünk van, csak gondoljunk vissza, mit játszottunk gyerekkorunkban a szomszéd gyerekekkel, és máris kész a saját mozgásfejlesztő programunk. :)

- Fogócska, kidobózás, "cicázás", mindenféle labdajátékok nagyon jók, mert amellett, hogy mozog a gyermekünk, közösségben van, fejlődik szabálytudata, társas kapcsolatai, és ne feledkezzünk meg az örömteli mozgás felszabadító hatásáról.

 

A fenti játékokból is láthatjuk, hogy nem feltétlenül kell sok pénzt költenünk drága eszközökre, és a rendszeresen végzett "gyakorlás" -vagyis a játék- során nemcsak gyermekünk mozgása, hanem más képességei, kapcsolatai is fejlődni, bővülni fognak majd.

 

__________________________________________________________________________________________________

JÁTÉKOK A FINOMMOZGÁSOK FEJLESZTÉSÉHEZ

  1.        Ujjtorna (Pl: zongorázás: hüvelykujjal kezdünk, majd a többivel is megérintjük az asztalt.
           Kísérhetjük mondókával is.)
  2.        Játék csipeszekkel (Pl: Napocska, süni készítés kartonból és csipeszekből)
  3.        Tapintások (Pl. Titokzsák: zsákba apró dolgokat teszünk, csak tapintással kell felismerni a tárgyakat.)
  4.        Építőjátékok (legó, pötyi)
  5.        Tépés, csipegetés, nyírás, gyurmázás
  6.        Gyöngyfűzés, cipőfűzés, tésztalánc fűzés.
  7.        Hamupipőke játék (Összekeverünk rizst és lencsét, szét kell válogatni.
           Nehezebb, ha csipesszel dolgozunk.)
  8.        Műanyag kupakok le és felcsavarása.
  9.        Gyufaszedés, pácikaszedés  időre egykézzel (gyufa helyett más is lehet: rizs, borsó, bab, stb.)

____________________________________________________________

FINOMMOTORIKA FEJLESZTÉSE RAJZOLÁSSAL

Ha a gyerek nem szeret rajzolni :(
Ez gondot okozhat a szülőknek, hiszen a ceruzahasználat, az íráskészség optimális fejlettsége elengedhetetlen a sikeres iskolakezdéshez.
Motiválhatjuk a gyermeket, ha lépésről lépésre bemutatjuk egy figura lerajzolását. Így a rajzolás örömteli tevékenység lesz!

_____________________________________________________________________

 JÁTÉKOK A TESTSÉMA FEJLESZTÉSÉHEZ

  1. Testrészek megnevezése tükör előtt (önazonosítás) később tükör nélkül.
  2. Különböző testhelyzetekben megtalálni az adott testrészt (pl. törökülésben, térdelve stb.) Később csukott szemmel is!
  3. Melyik testrészeden viseled? (Babaruhákkal, képekkel)
  4. Rendőr-játék (személyleírás adása valakiről, ez alapján kell kitalálni az illetőt).
  5. Gyurmából emberfigura készítése.
  6. Hiányzó testrészek pótlása rajzon.
  7. „Kövesd a vezért!” (pl: A vezér mondja: álljatok a jobb lábatokra…)

_______________________________________________________________

JÁTÉKOK AZ ORIENTÁCIÓK (TÁJÉKOZÓDÁS) FEJLESZTÉSÉHEZ:

 

  1. Párosítások : jobb-bal kesztyűk, cipők (papírból is vághatunk)
  2. „Építs ugyanilyet!” (kockákból, pálcikákból valamilyen alakzatot építünk, a gyermek "másolja ezt le")
  3. Játékállatnak utasítások (bújjon szék alá, mellé stb.)
  4. Robotos játék ( pl:lépj előre egyet, fordulj jobbra stb. - adjunk meg egyszerre 2-3 utasítást.)
  5.  Irányított rajzolás (pl:rajzolj a  ház mellé jobbra fát…..)

 JÁTÉKOK A BESZÉDÉSZLELÉS, BESZÉDÉRTÉS, SZÓKINCS FEJLESZTÉSÉHEZ

  1.         Hottentották királya éhes!  Mit adsz neki enni? Nem szereti a „s”-t.
            (Csak olyat, amiben nincs „s” hang! Rossz válasz pl: sajt)
  2.         Értelmetlen hangsorok ismétlése.(Pl. katyila, mancsuki stb.)
  3.         Mit csinál Elemér? (pl: Elemér – eszik, Zoltán – zongorázik, Ági – ásít stb.)
  4.         Liccs – loccs, megjött a kishajó! Mit hozott „ K”-val?
            (Csak olyan dolgot hozhat, amiben van   „K” hang.  A hangokat tetszőlegesen változtathatjuk.)
             Akár hajtogathatunk is hajót és beletehetjük a betű képét.
  5.         Felelj gyorsan! (Akinek dobjuk a labdát vagy babzsákot gyorsan felel a kérdésünkre:
            Pl. Mi kék? Mi hangos? Mi meleg? stb.)
  6.         Mondatbefejezések. Pl. Esik az eső, ezért…. (de, mert, mégis, mégsem, pedig stb.)
  7.         „Lári, fári!” Bolondos történetet mesélünk.
            Ha lehetetlen dolog került a történetbe, a gyerekek „lári-fári”-t kiáltanak.
           Aki ügyes, a  végén megmondja, hány lehetetlenség volt a mesében.
            (Pl. Tegnap éjjel kimentem a piacra….)

VIZUÁLIS ÉSZLELÉS FEJLESZTÉSE

MATEMATIKÁHOZ

Milyen könyveket érdemes beszerezni, ha otthon szeretnénk gyermekünk fejlődését segíteni, támogatni?

 

Az alább felsorolt könyveket mindenkinek érdemes beszerezni, mert rengeteg hasznos ötletet, játékot tartalmaznak, emellett pedig észrevétlenül elősegíthetjük gyermekünk (még) jobb eredményeinek elérését. A megjelölt fejlesztési területek a FŐBB fejlesztési területek, természetesen több képességet is megmozgatunk a feladatok végzése során.

 

Beszéd, olvasás megalapozásához szükséges képességek erősítésére, megsegítésére:

Gósy Mária-Imre Angéla : Beszédpercepciós fejlesztő modulok (Nikol GMK)

Csabay Katalin: Lexi kötetek (Lexi íróka, Lexi iskolás lesz, Lexi már olvas stb.) (Nemzeti Tankönyvkiadó)

Adorján Katalin: Gyakorlóanyag az olvasásértés fejlesztéséhez (Meixner Alapítvány)

Adorján Katalin: Gyakorlóanyag dyslexiás gyermekek részére (Meixner Alapítvány)

Németh Lászlóné-Seregély Istvánné: Olvasom és értem - Szövegértés 7-8 éveseknek (Pauz-Westermann Könyvkiadó)

Csizmadia Judit-Kurucz István: Szókincskereső (Szalay Könyvek)

Meixner Ildikó: Én is tudok olvasni! (Meixner Alapítvány)

Székely Balázsné: (R)észképességek (Nemzeti Tankönyvkiadó)

Ványi Ágnes-Schwalmné Navratil Katalin: Írd füllel (Logopédia Kiadó)

Rosta K.-File E.-Arany I.:Színezd ki és mondd te is! (Göncöl Kiadó Kft.)

 

Általános tájékozottság, testen való, síkban való tájékozódás (ez később fontos lesz a számolás, írás tanulásánál):

Kocsis Lászlóné-Rosta Katalin: Ez volnék én? (Logopédia Kiadó)

A négyzetháló varázsa (Szalay Könyvkiadó)

Deákné B. Katalin: Anya, taníts engem! (Deák Kiadó)

Szautner Jánosné: Nebuló munkafüzetek (Flaccus Kiadó)

 

Számolás előkészítésére, gyakorlására:

Gyakorlólapok a készségszintű számolás fejlesztéséhez (Nemzeti Tankönyvkiadó)

Varázsképek (Mozaik Kiadó)

Ronit Bird: Hogyan győzzük le a számolási nehézségeket? Segítség a diszkalkuliával, számolási nehézséggel küzdő diákoknak (Akadémiai Kiadó)

Tálas Józsefné: Számolás (Logopédia Kiadó)

Tamás Eszter: Számolvasó - Fejlesztő feladatok a tanulási nehézségek megelőzésére (Dinasztia Kiadó)

Rosta K.-Egri K.-File E.: Színezd ki és számolj te is! (Göncöl Kiadó Kft.)

 

Figyelem fejlesztésére:

Dr. Páli Judit: BOA -színező és figyelemfejlesztő játékok 4-10 éves gyerekeknek (Gödi Print Kft. Nyomdája)

Szekeres Ágota-Jáksa Éva: Feladatlapok a figyelem fejlesztéséhez (Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola)

Dr. Ballér Piroska: Bingó észtekergető (Dinasztia Kiadó)

 

Kézügyesség fejlesztésére , írás előkészítésére:

bármilyen színező

Borszéki Klára: Kéztorna (Geobook Kiadó)

Kriston-Bordi Zsuzsanna: DIFER füzetek - Írás (Mozaik kiadó)

 

 

Képgaléria: Képességfejlesztés

Ez a képgaléria üres.