Szolgáltatások

Neurofeedback Tréning

Agyunk a különböző problémák vagy betegségek esetén az elvárttól eltérő agyhullámokat mutat. A neurofeedback tréning során az eltérést mutató agyhullámok amplitúdójának növelését/csökkenését segítjük elő, így a tréninggel elérhető, hogy az agy működése harmonikussá váljon és a problémák megszűnjenek. A tréning során az agy maga „talál rá” a hatékony működéshez szükséges agyhullámokra. A kliens pedig megtanulja, hogy milyen az optimális agyhullám mintázat, és hogyan lehet azt produkálni.

Hogyan működik?

A kezelt személy egy DVD filmet néz vagy animációt működtet a saját agyhullámaival. A fejére elektródák kerülnek, a kezelő pedig finomhangolásokat végez a készüléken a visszajelzések függvényében.
 

Milyen problémák esetén ajánlott a neurofeedback tréning?

-      tanulási nehézségek,

-      figyelemzavar,

-      hiperaktivitás,

-      viselkedészavarok,

-      beilleszkedési nehézségek,

-      diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia,

-      memória problémák,

-      szorongás, stressz,

-      alvási nehézségek.

 

Egyéb tudnivalók a neurofeedback tréningről:

-      A neurofeedback tréning alkalmazható a csúcsteljesítmény kibontakoztatására is (élsportolók, táncosok, vezetők, vizsgázók stb. számára)

-      A tréning ideje alkalmanként 30-40 perc.

-      Javasolt a heti 1-3 kezelés.

-      Általában már 20 alkalom után tartós javulás érhető el több probléma esetén (pl. alvási nehézségek, szorongás), de más problémáknál gyakran 40-50 alkalomra is szükség lehet (pl. ADHD, tanulási nehézség).

-      Az elért eredmények tartósak, tehát a tréning után is megmaradnak.

-      Már kisgyermekkortól kezdve alkalmazható, ha a gyermek végig tud nézni egy 10-15 perces mesét.

-      A kezelés teljesen fájdalommentes.

 

HEG Tréning

A HEG (haemoenkefalográfia) a frontális agyterület aktivitását méri / trenírozza.
Ez az agyi terület végzi a legfelsőbb szintű irányítást. Ide tartozik az ok-okozati összefüggések felismerése, tervezés- szervezés, döntéshozatal, új ötletek kitalálása, érzelemszabályozás, szociális viselkedés szabályozása.
A HEG tréning hatékony lehet a figyelemzavar kezelésében.

Várható eredmények a HEG használatával:
- javul a koncentráció,

-      javulnak a kognitív képességek,

-      nő a teljesítőképesség,

-      nő a kreativitás.

A HEG működése:

A homlokra vörös és infravörös fényt sugárzunk, a visszaverődő fényt pedig egy spektrofotométer méri. Minél magasabb a frontális lebeny oxigénszintje, annál kevesebb fényt nyel el. A kapott értékeket jelként látjuk a számítógép képernyőjén. Így a biofeedback módszerrel növelni tudjuk a homloklebeny véroxigén-szintjét (vérellátottságát).

 

 
 

NILD Tanulási Terápia

A NILD terápia a tanulási képességeket fejlesztő terápia. 5 éves kortól kezdve minden korosztály számára alkalmazható.

A NILD neuropszichológiai háttere az az elmélet és tapasztalat, hogy az emberi agy nyitott a változtatásra, fejlesztésre egész életünk folyamán.

A módszer fejleszti az olvasási és anyanyelvi készséget, a szövegértést, a matematikai készséget. Segítséget nyújt az információ befogadásában, feldolgozásában és különböző stratégiákat ad a problémák megoldására. A módszer GONDOLKODNI TANÍT.

A hatékony segítségnyújtás érdekében, első lépésben egy teljes pszicho-pedagógiai mérés történik a gyengén működő területek meghatározása céljából. Ezután kerül sor az egyénre szabott program megtervezésére. A NILD program jelenleg 26 technikát tartalmaz, amelyek hatásosan fejlesztik a tanulási zavarokat okozó kognitív diszfunkciókat, hibásan működő részképességeket. A technikákhoz változatos eszköztár tartozik, amit a terapeuta tudatosan alkalmaz a hibásan működő funkciók fejlesztése érdekében.

A terápián a szülők is részt vehetnek, így a technikák elsajátításában segíthetnek gyermeküknek, s használhatják azokat a mindennapi életben.


A NILD Tanulási Terápia egy komplex tanulási módszer, mely összerendezi a két agyfélteke munkáját.

 

A NILD története:

Az alapprogramot a hetvenes évek elején tanulási zavarokkal küzdő tanulók fejlesztésére dolgozta ki Archie Silver M.D. gyermek pszichiáter  (New York) és Dr. Rosa Hagin klinikai pszichológus, egyetemi tanár  akik a tanulási zavarok első kutatói közé taroztak. 

8 -12 éves érzelmi és / vagy magatartási problémákkal küzdő gyerekekkel, azt tapasztalták, hogy pácienseik 80 százalékának súlyos olvasási gondjai is vannak.  Ezeket a gyermekeket az éretlen vizuális diszkrimináció, a vizuális minták háttérből történő kiválasztásának nehézsége, gyenge vizuo-motoros funkciók, az utasítások gyenge megértése, az auditív ingerek sorba rendezésének nehézsége, gyenge tájékozódás saját és idegen testen - különösen a jobb-bal oldal megkülönböztetésének nehézsége - jellemezte. Silver és Hagin már akkor feltételezte, hogy az észlelési hiányterületek folyamatos ösztönzése meggyorsítja az észlelés érését, és jobban felkészíti a gyermeket az olvasás tanulására. Feltételezésüket kutatási eredményekkel igazolták. 
 
 

Ritmikus írás

RITMIKUS ÍRÁS - A NILD Tanulási Terápia egyik technikája (a 26 közül).
Ezzel a technikával elősegítjük az idegrendszer hatékonyabb működését. Az idegrendszer könnyebben összerendezi a gyermekre ható ingereket. Fejleszti a szem-kéz koordinációt, a tér- irány érzéket, a munkamemóriát, a figyelmet. Megalapozza a nyelvi területek agyfélteke specializációját. 

Különösen eredményes a grafomotoros fejlesztés terén!
A ritmikus írás nem csak a gyermek írására van pozitív hatással, hanem az olvasására, matematikai és kognitív készségeire is!
Ez a technika a NILD terápiás órák részét képezi, de lehetőség van a terápián kívül is igénybe venni 30 perces foglalkozások keretében!
Fontos: A ritmikus írást otthon is gyakorolnia kell a gyermeknek, szülői felügyelettel, napi 10 percben! (A szülőknek betanítom a technikát!)

 

Hallási Figyelem Tréning (AIT / FST)

A Hallási Figyelem Tréning (Filtered Sound Training) egy speciális, intenzív zeneterápia, ami a központi idegrendszer masszázsát végzi. Fejlődésben való eltérések, tanulási problémák esetén terápiaként alkalmazható, és egyúttal más fejlesztések, logopédiai foglalkozások megalapozására, kiegészítésére is szolgál. A gyermek egész viselkedésére, fejlődésére hatással van.

Minden embernél –gyermeknél és felnőttnél- meghatározó, hogy a hallott információt, jelet milyen mértékben és hogyan tudja feldolgozni, felhasználni.
A külvilágból nagy mennyiségű auditív ingerek érnek  bennünket.  Az idegrendszerünk feladata, hogy ezeket pontosan észlelje , mennyiségileg korlátozza és szelektálja.  Ez azonban jelentős energiát igényel. A legtöbb embernek ez nem okoz gondot.  Azoknak a gyerekeknek, akiknek a biológiai életkorától elmarad az idegrendszer érettsége és/vagy az  auditív feldolgozás is érintett számukra ez igen fárasztó munka.

A gyengébb beszédészlelésnek, beszédértésnek, hallás utáni szövegértésnek, egyes beszédhibáknak, memória gyengeségnek, figyelmi és magatartási problémáknak, valamint iskolásoknál mindezek mellett az olvasási, írási nehézségnek az egyik oka az auditív feldolgozás zavara lehet, akár ép hallás mellett. Sok, tanulási problémával küzdő gyermek mutat nehézséget az auditív feldolgozás területén. Ennek tünete lehet a hallási figyelmetlenség, az elmaradó válasz egy auditív ingerre, gyenge auditív memória, probléma a beszédhang-betű megfeleltetéssel vagy a helyesírással - továbbá a megkésett vagy zavart beszéd és nyelvi fejlődés.

A gyenge auditív feldolgozás  nem csupán a tanulási nehézségben mutatkozik meg, hanem magatartás-problémákat, hiperkinetikus -, vagy figyelemzavart is eredményezhet.

A Tréning alkalmazása:

A Tréning 10 napon keresztül napi 2 x 30 percig tart, egy nap minimum 3 óra különbséggel. 

A terápia megkezdése előtt a terapeuta hallási figyelem tesztet készít audióméter segítségével, hogy megállapítsa , milyen beállításokat alkalmazzon a terápia során. (Ez NEM hallásvizsgálat!)

A HFT/FST egy speciális készülékkel, fejhallgatóval történik. A készülék fő operációs elve a hallási figyelmi mechanizmus számára nyújtott masszázs. Ez egyféle „auditív gimnasztika” – mivel a kimenet a magas és az alacsony frekvenciák között váltakozik, a fül reakciója erre a váltakozásra a működésbeli javulás lesz.  

A tréning szigorú követelményekkel, bemért eszközökkel történik, melyet kizárólag képzett terapeuták végezhetnek.


A tréninggel kapcsolatban szükségesek:

  • Szülői kérdőív kitöltése (anamnézis)
  • egy hétnél nem régebbi negatív gégészeti leletet ( ép dobhártya kép, normál dobüregi nyomás, ép garat képletek)
  • Szülői jelentés/ haladási napló (a gyermeknél tapasztalt változásról)

A tréning ideje alatt és az azt követő 3 hónapban TILOS:  fülhallgatón keresztül zenét hallgatni, zajos környezetben tartózkodni, pl: koncerten!

Milyen hatásokra számíthatunk a Tréninget követően?

A hallási mechanizmus fokozatosan úgy változik meg, hogy képes az auditív információ hatékony továbbítására. Ennek következtében:

  • Jobb lesz a beszédértés, javul a verbális memória,
  • Javuló írás, olvasás
  • Javul a szem-kéz koordináció, a mozgáskoordináció,
  • Javul az egyensúly,
  • Beszédhiba esetén gyorsabb logopédiai fejlődés tapasztalható, grammatikusabb lesz a beszéd,
  • A beszédindításra jótékony hatással van,
  • Csökken a hallási túlérzékenység,
  • Javuló hallási felfogóképesség,
  • Javul a figyelem -öszpontosítás
  • Javulnak a szociális készségek,
  •  Csökkenő dührohamok, nyugtalanság
  • Nő az érzelmi megnyilvánulások kontrollja
 
Mikor javasolt a Tréning elvégzése gyermekeknek ?
  • Diszlexia,
  • Diszgráfia
  • Diszkalkulia
  • Hiperaktivitás, figyelemzavar
  • Autizmus,
  • Down szindróma
  • Asperger szindróma
  • Beszédészlelési, beszédértési zavarok
  • Szerialitás problémája
  • Alak-háttér megkülönböztetés zavara (Gestalt)
  • Megkésett mozgásfejlődés
  • Egyensúlyzavarok
  • Ha 3 éves korban még nem beszél a gyermek
  • Ha beszédhiba miatt logopédushoz jár,
  • Gyakori középfülgyulladás, felső légúti megbetegedés a beszédtanulás időszakában
  • Ha a szóbeli utasításokat nehezen követi, azokra nem, vagy késve reagál
  • Ha gyakran visszakérdez, vagy a közléseket félreérti
  • Ha hallás után nehezen tanul.  Nem szeret verset, mondókát tanulni
  • A hallottakat szinte azonnal elfelejti
  • Nehezen, lassan fejezi ki magát. Nyelvi nehézségei vannak.
  • A legkisebb zaj is könnyen eltereli a figyelmét.
  • Csoportban romlik a teljesítőképessége, hamar elfárad.
  • A zajok zavarják, a fülét befogja. Megriad hangoktól, ami másokat nem zavar.
  • Olvasási, írási, nyelvtani problémái vannak. A beszédhang megkülönböztetés és a hang-betű megfeleletetés nehézséget okoz.
  • Viselkedésével, magatartásával, túlzott mozgékonyságával terheli környezetét vagy éppen szociálisan visszahúzódó.
Mikor javasolt a tréning elvégzése felnőtteknek?
  • Időskori halláscsökkenés, 
  • Halláskárosodás, 
  • Hallási túlérzékenység, 
  • Fülzúgás, 
  • Meniere szindróma
  • Zajos munkahely esetén!
  • Továbbá: Ha ön:
    - agyvérzés utáni rehabilitációra szorul
    - kognitív képességét szeretné  javítani (figyelem, koncentráció, emlékezet, kreativitás)
    - művész, jogász és nyelvi beszédkészségét szeretné fejleszteni.
 

A Hallási Figyelem Tréning története:

 A Hallási Figyelem Tréning hatékonyságát a francia fül-orr-gégész Dr. Guy Berard és orvos munkatársai által végzett kutatómunka és közel 20 éves sikeres gyakorlati tapasztalatai támasztják alá. A módszert Rosalie Seymour (Berard tanítványa és a magyarországi terapeuták oktatója) PC-re továbbfejlesztette. 

A Tréning elvégzésével mozgásterápiás jellegű hozadék érhető el!

 

Tanulásmódszertani Tréning

Az éppen tanulandó anyag a rövid távú memóriában található, ezért könnyen felidézhető.
A gyerekek úgy is érzik, hogy megtanulták és nincs szükség több erőfeszítésre.
Aztán eltelik néhány óra, és már el is felejtette a tananyagot.  A szülőben pedig felmerülnek az alábbi kérdések:

Tényleg tanul, vagy csak üldögél a könyv fölött?

Nem győzi a tempót?

Nem látja az összefüggéseket?

Nem tudja feldolgozni egyedül a tananyagot?

Segítenél neki, de nem tudsz?

Szeretnéd elkerülni a rossz jegyek miatti veszekedéseket?

 

ÉN SEGÍTEK!

 

Egyéni illetve páros órák keretében, egyéni időbeosztással, felső tagozatosoknak és középiskolásoknak:

 

  • Tanuláshoz szükséges képességek fejlesztése
  • Memorizálási technikák
  • Elemi tanulási technikák alkalmazása
  • Összetett tanulási technikák: tananyag önálló feldolgozása I - II.
  • Tantárgyspecifikus tanulási tecnikák
  • Kreativitás, képzelet, a jobb agyfélteke „újraélesztése”
  • Számok memorizálása
  • Önálló tanulás szervezése, motiváció
  • Pihentető, stresszoldó technikák

 

 

Iskolaelőkészítő foglalkozások

Minden gyermek életében nagy változást jelent az iskolába kerülés. 
Az óvodai foglalkozások nem minden esetben készítik fel a gyermeket az iskolára.
Az iskolaelőkészítő foglalkozásokon célzott játékokkal, gyakorlatokkal, feladatokkal készítem fel a gyermeket az iskolakezdésre.
Továbbá megerősítem azokat a részképességeket, melyek az eredményes tanuláshoz szükségesek:
  • Testséma
  • Tájékozódás térben, síkban, időben
  • Vizuomotoros koordináció,
  • Finommotorika, grafomotorika
  • Észlelés
  • Figyelem, emlékezet
  • Gondolkodás
  • Beszédkészség, kommunikáció
A cél: zökkenőmentes iskolakezdés, sikerélményekben gazdag iskolás évek.
 
Nem szabad elfelejtenünk, hogy :
  • A tanulási képességek 50 százaléka az élet első négy évében fejlődik ki.
  • További 30 százaléka a nyolcadik életév elérésére alakul ki.
  • Ezekben az alapvető fontosságú években alakulnak ki azok az idegpályák, amelyeken az összes jövőbeni tanulás alapul.
  • A tizedik életév után azok az agyi pályák, amelyek nem létesítettek további kapcsolatokat, egyszerűen elhalnak.

           ( Dr. Jeanett Vos - Gordon Dryden : A tanulás forradalma)

 

Képességfejlesztő foglalkozások

Képességfejlesztés prevenció jelleggel illetve a tanulási nehézségek leküzdésére.
 
Alkalmazott módszerek: Sindelar képességfejlesztő program, diszlexa, diszkalkulia javítását szolgáló programok.
A kognitív képességfejlesztő foglalkozások célja: a tanulási zavar csökkentése és a gyengén funkcionáló részképességek megerősítése.
A foglalkozásokat minden esetben megelőzi egy állapotfelmérés.
A foglalkozások "hatparancsolata":
  1. A foglalkozás egyéni, így a gyermek megkapja a szükséges figyelmet, támogatást.
  2. A foglalkozások hangulata játékos, kreatív. Kerüljük az iskolai helyzeteket. Fontos, hogy a gyermeknek mindig legyen sikerélménye.
  3. Rendszeresség: Mindig ugyanazon a napon, ugyanabban az időben találkozunk. A gyermeknek megvan a megszokott helye az asztalnál.
  4. A foglalkozást előre tervezzük, de mégis rugalmasan igazodunk a gyermek figyelmének terjedelméhez, aktuális érzelmi állapotához, az esetlegesen felmerülő "váratlan helyzetekhez" is (pl. : a másnapi nyelvtan dolgozat témáját beépítjük az óra menetébe.)
  5. Nyugodt, ingerszegény környezetben foglalkozunk a gyermekkel, így nem terelődik el a figyelmük.
  6. A foglalkozásoknak van egy bevezető és egy lezáró szakasza, ez struktúrálja a helyzetet és egyfajta biztonságot nyújt a gyermek számára
 
A foglalkozásokat bármely életkorban el lehet kezdeni. A foglalkozásoknak nem feltétle, hogy a szülő elmaradást tapasztaljon valamely területen.
 
Mikor ajánlott képességfejlesztő foglalkozást igénybe venni?
- Ha a gyermek a tanulási kudarcok miatt szorongani kezd, önértékelése romlik.
- Ha a gyermek nehezen boldogul a tanulással, óriási erőfeszítést jelent számára, a feladatok megoldhatatlannak tűnnek neki.
- Ha nehezen boldogul az olvasással, helyesírással, számolással.
- Ha a tanulásra, gyakorlásra fordított idő nincs összhangban a kapott érdemjegyekkel.
 
 

Ovis NILD

A NILD terápia óvodáskori adaptációja a 3-5 éves korosztály számára.
Ez egy kognitív képességeket fejlesztő komplex terápia.
A terápiát minden esetben megelőzi egy pedagógiai vizsgálat, mellyel felmérjük a gyengén funkcionáló részképességeket.
Ennek alapján történik meg a fejlesztő program kidolgozása.
 
 
 

Logopédia 

Logopédiai foglalkozások a Városligetnél!
 
Beszédhibák javítása.
Diszlexia, diszgráfia veszélyeztetettség szűrése, javítása.
Beszédészlelés, beszédmegértés, szövegértés  fejlesztése.
Beszédindítás.
Nyelvlökéses nyelés korrekciója.
Idegen anyanyelvű gyerekek/felnőttek magyar nyelvi megsegítése.
Iskolaelőkészítés.
 
Mikor érdemes igénybe venni?
  • Ha gyermeked 2 évesen még nem beszél, 4 évesen beszéde érthetetlen, vagy 5 évesen több hangot hibásan ejt.
  • Ha gyermeked a beszéd és kommunikáció terén nehézséggel küzd (furcsa, rekedtes hangszín, orrhangzós beszéd, gyakori megakadás beszéd közben, túl gyors beszéd.)
  • Ha nehezen megy az olvasás, írás.
  • Ha nehezen érti a feladatokat, az utasításokat. Ha többször visszakérdez, vagy a nyelvtani szerkezeteket nem megfelelően alkalmazza.
  • Ha a fogszabályzás eredménytelen (beszédhiba vagy nyelészavar miatt.)
  • Ha szeretnéd gyermeked beszédét csiszolni.

 

 

Webshop

Megnyílt az OkosKaLand Webshop!
Webshopunkban ( folyamatosan érkező új áruk!) fejlesztőpedagógus segítségével válogathatsz a képességfejlesztő játékok között.
A megfelelő játék megtalálásával nem csak gyermeked képességei fejlődnek, de ha látod, hogy a játékban örömét leli,
akkor az kisugárzik az egész családra!
Nézz be ide is!
https://www.okoskalandwebshop.hu/